Çarşamba, Ekim 10, 2007

"REÇELLER VE MARMELATLAR" KİTABININ YAZARI SEVGİLİ SABAHAT TUNA ...

Sevgili Sabahat Tuna

Kendi elleri ile yaptığı nefis vişne reçeli

Şimdiye kadar yayınlanan eserleri toplu halde.

"Reçeller ve Marmelatlar "
Bu güzel kitabı yazarak değerli bilgileri paylaşan , Sevgili Sabahat Tuna ile tanıştım .
Ancak benim tanımam yetmezdi.
Sizler de tanımalıydınız kendisini.
Ve sizler için buluştuk .
Sıcak ve samimi duygularını, hikayesini paylaştı benimle, sizlere anlatmam için.
Umarım beğenerek okursunuz.
Sevgili Sabahat Tuna ,1929 yılında Tekirdağ 'da doğuyor.
Egeli bir baba ve Afyonkarahisarlı annesinin ustalıkla harmanladığı hem Ege lezzetleri,hem Afyonkarahisar'ın meşhur yemekleri pişiyor evlerinde.
İstanbul Kız lisesini bitiriyor.Ardından Hava subayı olan eşi ile evleniyor.
Eşi ,ülkemizin ilk 8 jet pilotlarından birisi.
Önce Subay olan babası,ardından eşi ile Türkiye'nin pek çok yerini geziyor.
Gittiği yörelerin sebzelerini,meyvelerini,yörelere özgü yemekleri araştırmacı kişiliği ile en ince noktalarına kadar öğreniyor.Hafızasında her birini tek tek biriktiriyor yıllar içinde.
Eşi, kendisine 45 .yaş günü hediyesi olarak , Erdek'te bir zeytin bahçesi hediye ediyor.
Böylece zeytin bahçesinde 30 yıl çalışarak, uzun araştırmalar ve denemeleri sonucunda zeytin ağacının dikimini ,bakımını,zeytin toplanmasını ,öğrenip evlerde ve imalathanelerde çeşitli yeşil zeytin yapılışları ile yine evde ve imalathanelerde siyah zeytinden tuzlu sele zeytini ,teneke ve bidonlarda yağlı sele zeytinlerin yapılışları ile Marmarabirlik ve diğer imalathanelerdeki beton havuzlarda sofralık salamura siyah zeytin çeşitlerinin yapılışlarını öğreniyor.
Buna ilaveten eski ilkel yöntemlerden bugünün ileri teknolojisi ile üretilen zeytinyağı ve çeşitleri ile faydalarını da içeren bilgilerin yer aldığı "Zeytin ağacı ,Zeytin ,Zeytinyağı "kitabını yazıyor.
Kitap ,tam 5 baskı yapıyor .
Marmarabirlik firması , Zeytin kitabı ,için kendisine bir teşekkür mektubu yolluyor.
Merhum Gurme Yazar Tuğrul Şavkay tarafından ,zeytin kitabı hakkında" Bu ölçüde teknik ve zevkli anlatıma pek az rastladım "sözlerinin geçtiği Hürriyet Pazar gazetesinde "Dünya tadı" köşesinde ve kendisine ait internet sayfasında yayınlanıyor.
Ardından herkesin çok beğendiği reçellerini ve marmelatlarını ,güzel reçel yapmak isteyen herkese yol gösterici olması için ,bir kitap içinde toplamaya karar veriyor.
Tam 4 yıl gece ,gündüz reçel yapıyor.Tam anlamıyla laboratuara dönüyor ev.Tüm denemeler ve araştırmalarının sonucunda ortaya Reçeller ve Marmelatlar kitabı çıkıyor.
Benim ilk kez mükemmel reçel yapmamı sağlayan bu güzel kitap.
Hala şimdi reçel yaparken bile yeni keşiflerde bulunduğunu anlatıyor.
Hatta imzalaması için ona götürdüğüm reçeller kitabı üzerinde bazı tariflerde , verdiği pişirme sürelerini tek tek kalemle üzerlerini düzeltti.
Bu düzeltmeler sadece iki yada 3 dakika farklar içindi.
Böylesine titiz ve incelikli çalışan,doğru bilgi aktarmak için en ufacık ayrıntılara bile önem veren birisi.
Reçele dair bir kaç önerisi var bizlere.
Öncelikle mevsiminin meyvesini kullanmamız gerektiğini,ve reçelin kokusu ve tadını veren meyveler seçmemizi öneriyor.
Reçelde görüntüsü güzel olsun diyerek kullanılan tüm katkılardan, renk arttıran boyalardan kaçınmamız gerektiğini söylüyor.(Kireç kaymağı,gıda boyaları,göz taşı ile kokulu bitkiler )
Çok fazla karışık reçeller yerine bir meyveden yapılan reçelin çok daha güzel olacağını anlatıyor.(narenciyeler hariç )
Kasım ve Aralık aylarından itibaren yapılan ayva ,kivi,narenciye reçellerinin çok güzel olacağını ,bu ara reçel yapmak isteyenlere de bilgi olarak aktardı.
Ve bana yaptığı reçellerden ve likörden (incir,kayısı,vişne,çilek reçeli ile vişne likörü)örnekler gösterdi mutfağında .
Kıvamları,kokuları ve görünümleri her biri hayranlık bırakacak derecede güzellerdi.
Hala ,Üzerinde tam 50 yıldır çalıştığı bir yemek kitabı var.Ancak bekliyor yayınlamak için.İstediği yayıncı ile anlaşırlarsa,okuyucularla buluşacak kitabı.
Kitabına dair ufacık ipuçları aldım kendisinden .
Tümüyle ülkemizin pek çok yerini gezerken edindiği yemek kültürünü,tarifleri ,kendisinin yıllarca üzerinde çalışarak geliştirdiği yeni ve sağlıklı metodları, günümüze uyarlayarak ,bizlere bu kitabında aktaracak.
Kendisinin Zeytin ve Reçel kitabından başka ,çok önemli bir eseri daha var yayınlanan.
"Köklerden ilklere"
İkinci Dünya Savaşı yıllarında İngiltere savaşın içindeyken, eğitim için giden 300 hava subayının (aralarında eşi ve abisi de bulunmakta)orada yaşadıklarını, Kurtuluş savaşı ile Cumhuriyet'in ilk yıllarında , İkinci Dünya Savaşı içinde kendisinin ve ailesinin tüm yaşadıklarını anlattığı bir biyografik ve belgesel kitabı var.
Çok önemli tarihi bir dönemi anlatan belge olarak özellikle ,biz ve yeni nesillerin okunması gereken bir kitap bu.
Emeğine ve ellerine sağlık.
.
Mutfağına kağıdı,kalemi olmadan girmiyor.
Yeni bir keşifi hemen not almak ,sonra da bizlerle paylaşmak için ,
Öğrenmenin yaşı yok dedirten merak ve heyecanla çalışıyor hala kendisi.
Büyük bir aşkla hem de.
Daha yapacak çok işi ve bizlere aktaracağı çok bilgi var hafızasında.
Ve onun yeni kitapları ,eserlerini göreceğiz kitapçılardaki raflarda.
Ve emin olun ,bundan sonra çok büyük bir saygı ile okuyacağım tüm yeni eserlerini .

NOT:Şimdiye kadar yayınlanan kitaplarını Migros,Carrefeur,Paşabahçe mağazaları,Remzi kitapevi,Nezih kitapevinden ulaşabilirsiniz.
Ancak kitaplar az sayıda dağıtıldığı ve çok çabuk tükendiği için bulamazsanız ,kendisine ait web sitesinden iletişim kurabilirsiniz.

Söyleşi sonrası her birini tek tek imzaladığı kitaplarının yanısıra, kendi elleri ile yaptığı reçel,zeytin ve üzerinde iki yıl çalışıp geliştirdiği fırında kabak mücver paketi ile uğurladı beni ,bir anne şevkati ile.
Ancak akşam bakabildim tadlarına.
Her biri çok lezzetliydi.
Ve bir kez daha teşekkürlerimi yolluyorum buradan .
O müthiş lezzetler yaratan ellerinden öpüyorum kendisinin .

Hepinize mutlu bir bayram tatili geçirmenizi diliyorum.
Sevgilerimle.

11 yorum:

Tijen dedi ki...

Tatlı İpek'ciğim,
Senin için en büyük dileğim ne biliyor musun, bu güzel yüreğin gibi insanlarla tanışman her zaman. Sabahat Hanım gibi, Ece Hanım gibi. Yüreği nasır tutmuş, birilerini üzerek mutlu olan, yıkmaya, yok etmeye şartlanmış olanlar uğramasın semtine bile. Yüreciğini yaralamasınlar. Duam budur.

gülriz dedi ki...

Sevgili İpekciğim, senin ve tüm sevdiklerinin bayramını en güzel duygularla kutluyor, nice mutlu bayramlar diliyorum. Kocaman sevgiler

nino dedi ki...

canim yine harika bir paylasim ogretmenimizsin sen bizim :) ne guzel seyler ogreniyoruz senin vesilenle sagol canim

bayraminiz seker gibi gecsin nice bayramlari birlikte kutlayalim sevgiler

Nilay Cinisli dedi ki...

Sevgili İpek,
Sevdiklerinle birlikte damağınızı, ruhunuzu ve çevrenizi tadlandıran, hayırlı ve bereketli bir bayram dilerim.
Kucak dolusu sevgiler

ÇiLeK dedi ki...

tijen'ciğim,çok duygulandırdın beni.Sen iyi ki hayatımdasın.Çok teşekkür ederim.Sevgiyle kucaklıyorum seni.
Gülriz'ciğim,bende senin ve ailenin bayramını kutlarım.Nino'cuğum,canım iyi bayramlar.Nilay'cığım ,güzel bir bayram geçmesi dileğiyle.

meleginmarifetleri dedi ki...

selam sabahat hanım gibi değerli insanlarla tanışmanız çok büyük bir şans inşallah üzerinde çalıştığı kitabıda bir an önce yayınlar ellerine sağlık ve iyi bayramlar dilerim hoşçakal senin sayende marsmallowu öğrendim ve üzerinde küçük değişikliler taptım çok harika şekerler elde ettim bayram şekerimi yaptım senden öğreneceğim çok şeyler var diye düşünüyorum canım sevgilerimle

Punto dedi ki...

Yollarda göremedim. Buradan bayramınızı kutluyorum, sağlıklı, mutlu bir ömür diliyorum.

ÇiLeK dedi ki...

Melek'ciğim, çok teşekkür ederim.Umarım güzel bir bayram geçmiştir.
Sevgili Punto,bayramda uzakalarda geçirdik,süpriz bir şekilde,yoksa size de uğrayacaktım bu bayram.

daimamutfak dedi ki...

Çilek'ciğim sabahat hanımı senin sayende tanımaktan çok mutluluk duydum.Kendisini emek verdiği alanda tebrik ederim.

etki alanı dedi ki...

Hep güzel ve nostaljik koku alıyorum bloğunuzdan.Sanki anneannem sandığını açmış ben de ona ait olan kitaplara,eski dantellere sanki onun anlatımıyla dokunuyor muşum gibi...
İnsanın kendini keşfedesi geliyor okudukça.Zaten sohbetleriniz de çok özel ve güzel...
Galiba özledim sohbetinizi...
Tütü

rumma dedi ki...

Merhaba..:)

Çok hoş bir hanım tabii kitabıda çok değerli bilgiler içeriyor olsa gerek..Temin edebilirsem okumak isterim..

Aslında ben sitenize sizin sofra dergsinde yayımlanan minik patlıcan reçelleri sayesinde ulaşmıştım. Hala derginin o sayfasına hayranlıkla bakarım arada..:)

Kucak dolusu sevgiler ..

Special design for Miss Çilek by GeCe